Schaapjes tellen … en waarom slapen goed is voor onze gezondheid

Het is te flauw om de avondklok aan te grijpen als collectief idee om vroeg naar bed te gaan. Maar…op tijd naar bed gaan is zo’n gek idee nog niet. De biologische klok in ons lichaam is heel nauwkeurig afgestemd en werkt het beste als het in de pas loopt met overdag wakker zijn en slapen in de nacht. Als dat bioritme verstoord raakt, bijvoorbeeld door slecht of veel te laat slapen, dan zijn de rapen gaar. Het ritme raakt de kluts kwijt. De gevolgen kennen we allemaal; vermoeid overdag, je geheugen- en reactievermogen gaan achteruit, je bent meer prikkelbaar. Maar wist je dat slecht slapen ook hand in hand gaat met overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes? Vooral de relatie met overgewicht is sterk. Dit komt onder andere door het ontsporen van honger- en verzadigingshormonen waardoor je ongemerkt meer trek hebt in vet en zoet eten.

Ok, maar dit gezegd hebbende…wat nou als het slapen niet zo makkelijk lukt? Hieronder staan 14 tips die kunnen helpen en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Oké, ik geef toe, de meeste tips zijn open deuren maar wie weet kan jij er toch wat aan hebben!

  • Zorg overdag (of als je wakker moet zijn bij onregelmatige werktijden) voor (fel) daglicht. Maak eventueel gebruik van een wake-up light.
  • Zorg ’s avonds (of als je wilt gaan slapen bij onregelmatige werktijden) voor weinig/geen licht. Maak eventueel gebruik van een zonnebril, slaapmasker, gordijnen, verduistering en dimlicht.
  • Pas op met blauw licht (laptop, telefoon). Gebruik eventueel een blauwlichtfilter of een blauwlichtbril.
  • Beweging is goed, maar probeer niet intensief te sporten vlak voor het slapengaan.
  • Vermijd cafeïne en alcohol.
  • Houd vaste bedtijden aan, ook in het weekend.
  • Zet je wekker uit het zicht. Voorkom frustratie.
  • Leg digitale apparaten (tv, telefoon) ruim op tijd weg.
  • Zorg dat het donker is in de slaapkamer.
  • Zorg voor een comfortabele temperatuur in de slaapkamer.
  • Pas op met slaapmiddelen.
  • Leg spullen alvast klaar voor de volgende dag.
  • Niet snoozen
  • Opstaan met (dag)licht en een koude douche.

Recommended Posts