Samen met de dag wakker worden

Dat is wat ik tegenwoordig doe. Nou ja, dat wil zeggen, sinds een paar dagen. Het klinkt stoerder dan het is. Immers, deze week is de klok een uurtje terug gezet, dus ik mag nog tot best lang in mijn bedje blijven liggen. En de grap is, tot 21 december mag ik steeds langer blijven liggen!

Het enige wat ik op dat moment doe is naar buiten lopen. Genieten van de zon die opkomt, een verlaten vogeltje wat nog zingt, de kleuren van de herfst. Ik was het niet van plan, maar het kwam zomaar in mij op.

Of toch niet zomaar? Nee, niet zomaar. Afgelopen weken deed ik mee aan het 30 dagen Tem je Brein Ademprogramma van Sportrusten. Koen de Jong wist mij ervan te overtuigen dat je 10-0 voor staat als je de dag begint met minimaal 20 minuten ademhalingsoefeningen.

“Mijn hoofd, waarin het te vaak hagelt”

Ik wilde wel, maar het lukte niet. Ik schaalde af tot 5 luttele minuutjes, maar ook dat hield ik niet vol . Ik kon het moment niet vinden. Direct uit bed? Moâh, die slaapkamer is te koud. Beneden na het ontbijt? Moâh, daar is het te onrustig. Na het douchen? Moâh, dan is mijn dag echt al begonnen en vind ik de rust niet meer.

En toch, die oefeningen voelen fijn. Ze brengen rust in mijn hoofd. Mijn hoofd waarin het te vaak hagelt.

“Opeens lukte het wel”

Als vanzelf ging ik ze toepassen op de fiets, aan de wandel, tijdens het sporten. Blijkbaar is dat mijn moment? Of toch in de ochtend? Opeens lukt het wel, maar dan niet zittend op een matje in mijn koude slaapkamer, maar buiten, terwijl ik samen met de dag wakker word.

Zo zie je maar, als je iets wilt veranderen, of dat nou rustiger ademen is, meer bewegen gezonder eten, of wat dan ook, het is vaak even een zoektocht hoe je dat het beste kan aanpakken. Mijn advies, blijf gewoon proberen, beetje zus, beetje zo.  Laat het je niet frustreren maar zie het als een leuk experiment!

Recommended Posts