Lekker en gezond eten

Weinig tijd, toch altijd zin in lekker eten. Via Instragram deel ik makkelijke recepten. Soms zijn het overheerlijken smoothies die ik maak als beloning na een duurloop, soms een salade voor een werkdag. Pakjes en zakjes vermijd ik, snelle suikers ook. Maar… soms zitten er ook quilts pleasures tussen.



Dit is een super lekkere lunch met weinig koolhydraten: Giet een beetje walnootolie over 2 ongeschilde bietjes, wikkel ze in folie en dan voor 40 minuten in de oven op 220 C. Roerbak de aspergetips en sleutel dan alles in elkaar: sla romaine, komkommer, aspergetips, geitenkaas en een paar granaatappelpitjes. Als dressing kan je wat balsamico azijn toevoegen. 




 Groene energie! Spinazie, amandelmelk, kiwi en bevroren banaan

 
Start met de pesto: basilicum, olijfolie, geroosterde pijnboompitjes, citroensap en parmezaanse kaas. Kook dan de boontjes kort. In een ovenschaal leg je een zalmmoot, en daar voeg je de boontjes, cherrytomaatjes en eventueel olijven toe. Maak het af met de pesto en citroenschijfjes en zet het in de oven voor 20 minuten op 180 graden

Een gekleurd soepje voor een grijze dag: Rooster wat bietjes en venkel in de oven. Zet bouillon op, en doe daar de bietjes, venkel en bleekselderij bij. Even in de blender en klaar!
 

Vegan

Beetroot latte! Maak je normale latte met havermelk en voeg er een scheutje bietensap aan toe

Guilty pleasure als pre-run ontbijt. Banaantje, eitje en wat bloem, eventueel met wat bramen of bessen

Op warme dagen veel blijven drinken! bijvoorbeeld thee van verse gember, kurkuma en limoen

Bij warm weer is het moeilijk om een goede vochtbalans te behouden zeker na bijvoorbeeld een duurloopje. Drink water en voeg daar een mespuntje zout aan toe en een beetje glucose. Dat helpt om het vocht weer beter vast te houden. Haal die glucose niet uit een pakje of flesje maar bijvoorbeeld uit een stukje fruit

 

 

 

Dit weekeinde de klok een uur terug. En nu heb ik om 16.00 snacktrek! Ik las in het book Tiny Habits van BJ Fogg een goed idee, namelijk één keer per week je koelkast herinrichten. Re-design je koelkast als een plaatje in een tijdschrift en zet er allemaal voorgesneden  gezonde groeten in.  Mmmm, zo georganiseerd ben ik niet, laat staan mijn koelkast. In het boek  Run fast cookfast van Flanagan en Kopecky kreeg ik wel inspiratie en toen ik in de potcast Gezond gesprek van KarineHoenderdos met Eric Claassen hoorde dat zelf hummus maken sneller gaat dan het kopen in de winkel, dacht ik oké oké. Daarom, voor al mijn snacktrek deze week, geroosterde groenten en rauwe groenten, hummus en een spannende gember-cashew dip. Deze laatste maak je door 1 kop cashewnoten te pureren met 1/4 kopje citroensap, stuk verse gember, wat olijfolie en een goeie scheut soyasaus. Geniet ervan!

 

 

 

 

Recommended Posts