Wat is runningtherapie en is het wat voor jou?

In de brochure vind je alle informatie en ook meteen een handige checklist om te kijken of running-therapie bij jou past. 

“Ik begon te lopen en allerlei gedachten schoten door mijn hoofd. En toen, na een tijdje, werd het rustig. Uit het niets bedacht ik allerlei leuke plannen … en ik genoot.”

Runningtherapie

Runningtherapie is een superfijne manier om te leren hoe je door fysieke inspanning mentaal ontspant.

Het helpt enorm bij veel piekeren, als jij je lusteloos voelt of juist heel gejaagd, slecht slaapt of het idee hebt  de controle te verliezen.  Kortom, wanneer jouw hoofd te veel ‘aan’ staat waar je zo graag van verlost wilt worden.

Door te bewegen krijgt je hoofd rust. Je voelt het al snel, de energie komt terug, je kan weer scherper nadenken en je wordt blijer.

Je hebt vast weleens gehoord dat bij hardlopen het gelukshormoon endorfine vrijkomt. Maar dat is niet het enige waar we op aansturen. Hardlopen dempt gevoelens van stress, zorgt ervoor dat nare gedachten geen olifanten in de kamer worden en maakt je creatiever. Daarvoor heb je wel bepaalde trainingsvormen nodig, en die trainingsvormen bij elkaar vormen de therapie.

Moet het per se hardlopen zijn? Nee dat hoeft niet. Runningtherapie kan ook wandelen betekenen. Kán. Want om de therapie te laten slagen moet je wel iets doen waar je hartslag van omhoog gaat. Zeker in het begin wanneer je nog weinig conditie hebt zal de training bestaan uit wandelen. De therapie past zich namelijk al-tijd aan bij jouw niveau.

Kan het ook roeien zijn of fietsen? Ja, theoretisch wel. Maar die sporten zijn moeilijker te organiseren als training.

Concreet is dit aanbod individueel of in groepsverband.

In de brochure vind je alle informatie en ook meteen een handige checklist om te kijken of running-therapie bij jou past. En je kan dan ook een gratis proefles aanvragen. 

Over mij

Hi! ik ben Willemijn,  geregistreerd leefstijlcoach en runningtherapeut, na jarenlang gewerkt te hebben als adviseur voor gezondheidsbeleid- en onderzoek. 

Vanwaar die interesse?  

Als adviseur moest ik mij steeds verdiepen in onderwerpen zoals infectieziekten, kwetsbare ouderen en ja… ook leefstijl. Dit laatste onderwerp boeide mij enorm en ik las er zoveel over dat ik in no-time van alle ins en outs op de hoogte was. 

Van oorsprong ben ik gedragswetenschapper en dat maakt dat gedragsverandering voor mij een bekend en zeer interessant terrein is. Want tja,  weten wat gezond leven inhoudt is één, maar je gedrag hierop aanpassen is een ander verhaal. 

"Ik weet hoe het werkt, ik zie hoe het anders kan"

 

Uit ervaring weet ik wat stress, drukte en gepieker met je kan doen. Je denkt het allemaal aan te kunnen maar er komt behoorlijk want zand in de raderen. Uiteindelijk loop je vast. 

Jaren geleden ben ik zelf, na een zeer intensieve periode, begonnen met hardlopen. Haha, nou ja hardlopen, het was 10 minuten lopen naar het water om daar heel lang uit te rekken. Maar ongemerkt werden de 10 minuten 20, 30, 60 en verder. Ik merkte toen pas hoezeer een gezonde leefstijl – in dit geval hardlopen- ervoor zorgt dat je je beter gaat voelen. Ik kreeg weer energie. Ik herkende mijzelf weer en ik kon weer genieten. 

Dat gevoel, zelf het heft in handen te nemen en zelf het voor elkaar krijgen om je fitter te voelen gun ik een ieder. Dat is mijn grote drijfveer.  

"Spelen met kleine gewoontes"

 

Mijn werkwijze is sterk beïnvloed door ‘behavioral design thinking’ , wat inhoudt dat we spelen met kleine gewoontes die we uitproberen en als ze goed bevallen uitbouwen.

Wil jij meer lezen op mijn website? klik dan op HOME

_MG_1206-2