De kracht van gewoontes

Gewoontes zijn fijn want ze vragen niet veel aandacht. Ze gebeuren gewoon. Elke avond tandenpoetsen, zonder dat je met jezelf de discussie voert of je er wel of geen zin in hebt en of het wel zinvol is. Je doet het gewoon. Net zoals handenwassen, boterham smeren, veters strikken en ga zo maar door. Gewoontes zitten heerlijk ingebakken. Maar dat is dus een beetje een probleem als het gaat om slechte gewoontes.

Altijd een gevulde koek bij de koffie, of altijd te laat naar bed. Probeer daar maar eens mee te stoppen. Heel lastig. Je brein houdt niet van verandering dus houdt hardnekkig vast aan de gewoonte. Een cliënt vertelde mij laatst dat hij om 21.00 echt heel erg honger heeft, zijn maag rammelt dan gewoon. Terwijl hij de hele dag goed eet en pas om 19.00 zijn laatste happen van zijn robuuste avondmaal doorslikt. Knap van die hersenen toch? Dat ze zelfs een rammelende maag kunnen veinzen.

Omdat afleren zo moeilijk is, start ik bij mijn cliënten liever met het aanleren van gewoontes. Dat is ook al een kunst, maar het roept minder weerstand op.

Truc 1 om gewoontes aan te leren is het kiezen van een kleine, gemakkelijke gewoonte. Dus nee, niet meteen elke dag een uur wandelen als je dat nooit hebt gedaan. Begin maar eens met een frisse neus van 5 minuten. Bevalt het, dan breid je uit.

Truc 2 is om je ‘nieuwe’ gewoonte te koppelen aan een oude gewoonte. Dus, ná het ontbijt, vóór het acht-uur journaal of áls je klaar bent met de werkdag.

Welke gezonde gewoontes leer jij jezelf aan?

P.S. Heb jij moeite om gezonde gewoontes aan te leren of om ongezonde af te leren? Vraag dan een gratis adviesgesprek bij mij aan. Misschien ligt de oplossing wel dichterbij dan jij denkt.

Recommended Posts